środa, 16 września 2009

Guernsey



W marinie przez trzy dni bylismy Hypopotamem a czwartego niestety.. Hippobottom.
In St Peter Port they don't care too much about boats names ;)
*

*

Kapieliska plywowe :)
Swimming pools of Guernsey
*

*

*

*

*

*

Amfibia
Amphibian
*

*


*

Cumowalismy w samym centrum stolicy wyspy - St. Peter Port.
We stayed in the centre of the island's capital - St. Peter Port.
*

*

*

*

 Zamek Cornet byl kiedys wyspa plywowa.
Castle Cornet - the historic fortress - formerly the tidal island! - that guarded the strategic entrance to the port.
*

Morscy kadeci
Sea cadets
*

Dorodne HMV :)
*
 Zaplynelismy do Guernsay po certyfikat CEVNI – European Code for Inland Waterways Certificate. Egzamin mial miejsce na Hipopotamie dzieki niezwyklej uprzejmosci Komodora miejscowego jacht klubu Johna Franklanda. Zadzwonilismy do niego w poniedzialek wieczorem a juz we wtorek o 11 rano Tomek zdal test. Zobaczymy wkrotce czy brytyjski RYA (Royal Yachting Association) uzna polskie patenty i czy Tomek jako Polak dostanie ICC (International Certificate of Competence) czy tylko na CEVNI sie skonczy no i czy to wystarczy Francuzom :).
Jedyna firma, ktora zgodzila sie ubezpieczyc nasz jacht, wykluczyla obszar zatoki Biskajskiej na ta pore roku. Jedyna opcja by dostac sie na poludnie i byc ubezpieczonym bedzie - przynajmniej czesciowe - plyniecie francuskimi kanalami.
W porcie St. Peter przeszlismy odprawe celna jako iz Guernsey nie nalezy ani do EU ani do UK. Guernsey, Alderney, Sark, Herm i kilka innych naleza do tzw. Bailiwick of Guernsey, natomiast Jersey  po prostu do Jersey. W/g Johna istnieje dosc silna rywalizacja pomiedzy Guernsey a Jersey (skad my to znamy :). Wyspy uznaja zwierzchnictwo krolowej i z UK laczy je wspolna polityka zagraniczna. I choc akceptuja brytyjskie, maja swoje funty gernzyjskie.
Wyspe Guernsey cala zjezdzilismy autobusami. Bardzo urokliwe sa polnocne i zachodnie zatoczki. Maja fajne szlaki wzdluz wybrzeza 'National Trust of Guernsey' bardzo przypominajace te na wyspie Wight. A w miasteczkach .. nie sposob nie czuc sie spowrotem jak w Anglii. HMV, Boots, Co-op.. Wszystko to samo tylko w ladniejszej oprawie architektonicznej.

In Guernsey Tom took the CEVNI (European Code for Inland Waterways) test. Thanks to Commodor of the Royal Channel Islands Yacht Club, Mr John Frankland, it all went very smoothly.

The only company we had found that wanted to insure our boat for this time of year has special conditions for any passage via the Bay of Biscay and we would not be able to meet their requirements if going this way. Our passage to the Mediterranean will have to rely at least partly on French canals.
British yachts entering the Channel Islands must complete the local Customs declaration form (they are not part of the UK or EU) and so we did. 
Great way to visit Guernsey is just to get on the bus. There is a flat fare of 60p for all journeys of any distance on all routes. Inspiring walks along the cliff paths, sandy beaches and British high street shops  - Guernsey has it all.

3 komentarze:

  1. Guys! Loving the blog. Will be great to follow it over the coming months as my trip unfortunately draws to a close (for a little while at least). Interested to hear you've done the CEVNI. I assume you will try Canal du Midi? Does this mean you're not crossing the Atlantic this November?

    OdpowiedzUsuń
  2. ...by the way. Midi is 5.4m beam max. Hope you guys can make it!

    OdpowiedzUsuń
  3. hahahahaha Hippo Bottom :)
    I'm thinking that the funny english guy from the marina did it on purpose :D
    btw Tom what are you trying to do with the camera? is it already annoying you so much that you want to throw it off the cliff?

    OdpowiedzUsuń